Parasta öljyä moottoriin!

Parasta öljyä moottoriin!

Viime viikon luennolla kyseltiin suosituksia hyvistä rasvan lähteistä. Rasva on tärkeä energianlähde, mutta sitä tarvitaan myös solujen ja hormonien valmistamiseen sekä hermoston hyvinvointiin. Tiesitkö, että aivoista noin 60% on rasvaa? Tässä vinkkejä hyvien rasvojen valintaan sekä resepti omatekoiseen levitteeseen.

Hyviä rasvojen lähteitä ovat esimerkiksi laadukkaat, kylmäpuristetut öljyt pakattuina tummiin lasipulloihin. Käytä erilaisia öljyjä vaihdellen, esimerkiksi oliiviöljyä, avokadoöljyä, camelinaöljyä, pellavaöljyä, hamppuöljyä, erilaisia pähkinä- ja siemenöljyjä. Tarkasta öljypullosta aina sen säilytysolosuhteet avaamisen jälkeen. Elimistö tarvitsee monipuolisesti hyvälaatuisia rasvahappoja, joten kannattaa nauttia myös rasvaista kalaa, hyvälaatuista kalaöljylisää, pähkinöitä, siemeniä ja avokadoa. Paistamiseen sopivat esimerkiksi avokadoöljy, camelinaöljy, oliiviöljy ja voi ja näiden seos sekä kirkastettu voi (sopii myös maidottomaan ruokavalioon) tai kookosöljy.

Rotia voin kanssa! Luomukirnuvoi on hyvää, mutta se ei tarjoa välttämättömiä rasvahappoja. Lisäksi liiallisesti nautittuna se voi viedä tilaa muilta hyviltä rasvoilta. Voin tilalla on hyvä käyttää leivän päällä omatekoista ”margariinia”, johon tulee yksi osa voita, yksi osa kylmäpuristettua kasviöljyä ja yksi osa vettä. Lisää joukkoon suola ja mahdolliset mausteet (esim. valkosipuli, yrtit) ja sekoita tasaiseksi massaksi sauvasekoittimella. Leivän päällä voi myös levitteen sijaan käyttää avokadoa, valkosipuliöljyä tai hummus-tahnaa.

Rasvassa on runsaasti energiaa, joten käytä niitä kuitenkin maltilla!

-Johanna


Johanna Räikkönen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *