Stressi ja Ravinto

Stressi ja Ravinto

Uupunut olo? Yritämme helposti ”lääkitä” väsymystämme piristeillä tai pinnistelyllä, vaikka paras vaihtoehto voisi olla vain hidastaa ja pysähtyä. Ravitsemus on myös yksi tärkeimmistä ja helpommin arjessa toteutettavista keinoista auttaa kehoaan stressaavan jakson aikana. Ajatus ”olet mitä syöt” pätee myös mieleen.

Ravitsemuksen kulmakiviä stressivaihetta helpottamaan

  • Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena ja vireys säilyy koko päivän. Satsaa erityisesti aamupäivän aterioihin hyvällä rytmillä, jolloin napostelun tarve vähenee.
  • Nälkään reagointi; huomioi että voit aina syödä, hanki laadukkaita välipaloja.
  • Ravitse värikkäästi eli ravintorikkaasti; lisää laatua lautaselle kieltojen sijaan, hyvät rasvahapot (hamppuöljy, oliiviöljy, kala, avokado, siemenet ja pähkinät) sekä laadukasta proteiinia jokaiselle aterialle.
  • Stressin aikana ruoansulatus ontuu AINA! Valitse sulavampaa ruokaa (suosi kasvispohjaista kypsennettyä ruokaa, vaaleaa lihaa) ja optimoi ruoansulatuksesi pureskelemalla ruokasi hyvin sekä kokeile lisähappoa esim. sitruunaa/limeä, puolukkaa, luomu omenaviinietikkaa vesilasiin ennen ateriaa.
  • Liikaa ja myös liian vähän hiilihydraatteja (vhh) kovan stressin aikana voi ylläpitää liian kovia stressitasoja ja heikentää unta.
  • Minimoi kofeiini, max 1-2 kuppia luomu tummapaahtokahvia (=vähemmän kofeiinia) kahvia. Kofeiini estää mm. adenosiinin sitoutumista, vapauttaa stressihormoneja ja kortisolin poistuma heikkenee, heikentää unen laatua.
  • Aktiivinen veden juominen päivän aikana aterioiden väleissä; vähentää väsymyksen tunnetta ja kofeiinin tarvetta. Aloita aamusi kahdella lasilla vettä ja pidä laadukas juomapullo mukana töissä.
  • Alkoholia max 1-2 annosta, ei enää 2 h ennen nukkumaan menoa (sekoittaa unirytmiä, vähentää syvää unta).

Johanna Räikkönen

2 COMMENTS
  • Maija Hyvärinen
    Vastaa

    Hei!
    Olen laihduttanut ilman ihmevempaimia 26 kg 1.5 vuodessa kun oli toinen selkäleikkaus. Nyt paino ei meinaa enää pudota. Mitä teen väärin? Syön kevyesti, veden juonti on ainut, joka jää vähemmälle. Syön illalla kasviksia, joihin sekoitan fetakuutioita tai puolukkahilloa mauksi.
    Aamulla usein syön kaurapuuron ja keitän keittoja, ensi ostan naudan suikalepaistia, kypsennän sen hyvin ja keitän kasvikset joukkoon, Siitä syö kahtena päivänä. Ruisleipää syön ehkä palan päivässä, kananmunia kaksi päivässä, Ei ole kolesteroliongelmaa. Nyt painoni on 76 kg ja ei meinaa tippua.
    Mutta liikunnan esteenä olkapään nivelrikko ja oikea jalka jäi pinteeseen selkäleikkauksessa. käyn nyt fysioterapiassa..
    En syö paljon leikkeleitä, tai ne on kokolihaa. Juustoja ostan ja syön muutaman siivun 28 -30% juustoa, rasvaton piimä ja maito juomana. kahvia 2 kuppia päivässä.
    alkoholia vältän.
    Onko totta jos juon vaikka lasin piimää tai rahkaa ennen nukkumaan menoa, niin aamulla on nenä tukossa?

    Terv. Maija

    1. Johanna Räikkönen
      Vastaa

      Hei Maija,
      Vastaan tähän yleisesti, koska kokonaisuutta täysin tietämättä en voi antaa juuri sinulle oikeita vastauksia.
      Usein reilun painonpudotuksen jälkeen paino saattaa jäädä ns junnaamaan tietyssä kohti paikalleen. Usein ruoasta saadaan dietin jälkeen liian vähän energiaa ja keho oppii pitämään kiinni kaloreista kynsin hampain. Jotain tärkeää on voinut pudota ruokavaliosta myös pois, joten kokonaisuutta on hyvä tarkastella vaikka ammattilaisenkin silmin. Kuvaamastasi ruokavaliosta heijastuu niukkuus ja myös vähärasvaisuus. Kroppa ei opi hyödyntämään myöskään kehon omia rasvavarastoja jos ruokavalio on vähärasvainen. Kaiken kaikkiaan kyse on kokonaisuudesta johon liittyy useampi tarkasteltava asia sekä myös vahva keho-mieli-yhteys. Suosittelen että tarkastat ensimmäisenä ainakin nämä kaksi asiaa:
      1. Syötkö kulutukseesi nähden riittävästi eli onko normaalille aineenvaihdunnalle polttoainetta? Netistä löytyy ilmaisia ruokapäiväkirjalaskureita esim. fineli
      2. Sisältääkö jokainen ateriasi hyviä rasvan läheteitä kuten kylmäpuristettuja öljyjä ja avokadoa, rasvaista kalaa, kalaöljyä, pähkinöitä tai siemeniä.

      Tarkempi ruokavalion ja elämäntapojen tarkastelu on hyvä tehdä vastaanottoajan puitteissa.

      Talvisin terveisin, Johanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *