Vastuullisuus
Sitoudun edistämään kestävää tulevaisuutta vähentämällä hiilijalanjälkeäni ja tukemalla ihmisten itsepystyvyyttä, hyvinvointia sekä ympäristötietoisia arjen valintoja!
Uteliaisuus, rohkeus, toivo, elämänlaatu, uudistuminen ja vastuullisuus ovat keskeisiä arvojani. Pyrin olemaan edelläkävijä arjen ja työn hyvän elämän ja kestävän kehityksen edistäjänä, mikä näkyy kaikissa palveluissani, koulutuksissani ja toimintatavoissani. Hyvinvoinnin kokonaisvaltaisuudessa huomioin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn, jossa ihminen on osa yhteisöä ja myönteisessä vuorovaikutuksessa elinympäristönsä kanssa. Yhdistän vastuullisuuden ja kestävän kehityksen ratkaisut yksilöiden ja yhteisöjen elämään.
Kestävä kehitys merkitsee minulle luonnon monimuotoisuuden vaalimista, luonnosta oppimista, ympäristöviisaita kestäviä elämäntapavalintoja ja toimimista planeettamme rajoissa. Vähennän hiilijalanjälkeäni ja pyrin kasvattamaan positiivista kädenjälkeäni asiantuntijapalveluideni kautta. Käytännönläheiset kestävyysratkaisut ovat avain muutokseen kohti kestävämpää tulevaisuutta niin arjessa kuin organisaatioissa.
Strategiani rakentuu kestävän tulevaisuuden ympärille, ja kehitän jatkuvasti toimintatapojani. Lasken hiilijalanjälkeni vuosittain, ja pyrin vähentämään sitä määrätietoisesti. Asiakastapaamiset hoituvat joustavasti etänä ja koulutukset järjestän suurelta osin paikallisesti. Näin matkustamisesta syntyvät päästöt pysyvät minimissä. Hankinnat pohjautuvat tarpeellisuuteen ja suosin reiluja, luonnonmukaisia ja kotimaisia tuotteita.
Sosiaalinen vastuullisuus on minulle tärkeää. Edistän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta asiakkaideni ja kumppanieni kanssa. Panostan osallisuuteen ja keholliseen vuorovaikutukseen sekä pystyvyyden, osaamisen, terveyden ja hyvinvoinnin kehittämiseen työssä ja arjessa. Osallistun aktiivisesti yhteisöihin, verkostoihin ja vapaaehtoistoimintaan, rakentaen näin kestävää tulevaisuutta yhdessä.
Johanna Räikkönen
Elovan yrittäjä
Näitä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen asioita Elova edistää sisäisesti sekä palveluissaan:
Ympäristövastuu.
- Tavoitteet ja toimet arjen ja työn hiilijalanjäljen pienentämiseksi (4485 kg kgCO2e/vuonna 2023, josta pyrkimys alle 4000kg kgCO2e/vuonna 2024, kun suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki vuonna 2023 on 9610kg kgCO2e).
- Energian kokonaiskulutuksen pienentäminen – Esimerkiksi sisätilojen valaistuksen ja lämpötilan optimointi
- Kiertotaloutta tukevat ratkaisut – Jätteiden vähentäminen, kierrätys ja roskien kerääminen, pakkausmateriaalien uusiokäyttö, korjaamalla, lainaamalla ja vuokraamalla palvelussa tarvittavia tavaroita ja tiloja. Valitsemalla ympäristöystävällisiä ja kierrätettäviä materiaaleja. Osallistumalla kampanjoihin kuten “5 vaatetta-“, “Miljoona roskapussia”- vuodessa 2024.
- Digivihreät menetelmät – Etätyöskentely, etä- ja digitaaliset palvelut, digiosaamisen kehittäminen, laitteiden energian kulutuksen reaaliaikainen seuranta ja hallinta, sähköiset materiaalit.
- Kestävä liikkuminen – Sähköpyöräily ja lihaksilla liikkuminen, asiakkaiden liikuttaminen ja kehollisuuden ja toimintakyvyn edistäminen
- Luontoyhteyden vahvistaminen – Luontopalvelut ja luontopohjaiset menetelmät kuten luontoyhteysohjaus ja luontofasilitointi, ihmisten ympäristötietoisuuden kasvattaminen ja luontokokemusten mahdollistaminen, kestävien käytänteiden, luonnon monimuotoisuuden ja omavaraisuustaitojen edistäminen.
Sosiaalinen vastuu.
- Jatkuva oppiminen – Oman osaamisen jatkuva kehittäminen, painottuen verkko- ja paikallisiin koulutuksiin
- Kestävät elämäntavat ja terveyden edistäminen – Ennaltaehkäisevä terveyden hoitaminen ja kestävien elämäntapojen – ja taitojen edistäminen ovat kaiken palveluntarjoamisen ja palveluntarjoajan keskiössä. Ihmisten itsetuntemuksen, itsepystyvyyden ja elämänlaadun sekä yhteisöllisten identiteettien vahvistaminen palveluiden ja viestinnän kautta.
- Turvallinen ja tarkoituksenmukainen lääkehoito – Kokonaisvaltainen lääkehoito ja lääkkeetön hoito sekä lääkehaittojen ennaltaehkäisy, terveystiedon välittäminen ja systeemisen ymmärryksen lisääminen.
- Yhteisöllinen osallistuminen – Osallistuminen paikallisiin yhteisöihin, keskustelufoorumeihin ja tapahtumiin, sekä aktiivinen panostaminen yhteisön hyvinvointiin vapaaehtoistyön (Mieli ry) kautta.
- Monimuotoisuus ja tasa-arvo – Palvelut ovat tarjolla ja saatavilla kaikille asiakkaille riippumatta esimerkiksi rodusta, sukupuolesta, iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta tai toimintakyvystä.
- Eettisten käytäntöjen noudattaminen – Sitoutuminen eettisiin liiketoimintakäytäntöihin ja viestinnän eettisiin ohjeisiin.
- Asiakaslähtöisyys – Tarjoamalla laadukkaita, luotettavia ja vastuullisia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeita ja odotuksia sekä tarjoamalla avointa ja rehellistä viestintää asiakkaille.
- Luotettavuus – Etiikka ohjaa toimintaa. Ohjausta näyttöön perustuvan tiedon ja pitkän asiakaskokemuksen pohjalta. Asiakastietojen käsittely turvallisesti.
Taloudellinen vastuu.
- Lääkekustannusten ja sairaudenhoitokustannusten vähentäminen ennaltaehkäisevin elämäntapatoimin
- Avoin hinnoittelu
- Selkeät maksuehdot – ja vaihtoehdot
- Referenssit ja asiakaspalautteet
- Kannattavuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen tähtäävä liiketoiminta ja sen kehittäminen kestävästi
- Vastuulliset hankinnat ja verojen maksaminen Suomeen
Lue lisää vastuullisuusajatuksiani UEF Jatkuvan oppimisen blogistani
Ovatko omat elämäntapasi kuinka kestävällä pohjalla? Selvitä hiilijalanjälkesi uudistetulla Sitran Elämäntapatestillä ja tee oma suunnitelmasi kestävään arkeen! Tästä testiin!
Tutustu myös muihin työkaluihin ja laskureihin ympäristövaikutusten arviointiin ja seurantaan Suomen ympäristökeskuksen sivuilta.