![](https://elova.fi/wp-content/uploads/2022/01/IMG-20210701-WA0001.jpg)
![](https://elova.fi/wp-content/uploads/2022/02/Villiyrttitee-1024x768.jpg)
Näitä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen asioita Elova edistää sisäisesti sekä palveluissaan:
Ympäristövastuu.
- Tavoitteet ja toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi (4485 kg kgCO2e/vuonna 2023, josta pyrkimys alle 4000kg kgCO2e/vuonna 2024)
- Energian kokonaiskulutuksen pienentäminen – Esimerkiksi sisätilojen valaistuksen ja lämpötilan optimointi
- Kiertotaloutta tukevat ratkaisut – Jätteiden vähentäminen kierrätys ja roskien kerääminen, pakkausmateriaalien uusiokäyttö, korjaamalla, lainaamalla ja vuokraamalla palvelussa tarvittavia tavaroita ja tiloja, valitsemalla ympäristöystävällisiä ja kierrätettäviä materiaaleja. Osallistumalla kampanjoihin kuten 5 vaatetta, Miljoona roskapussia vuodessa 2024.
- Digivihreät menetelmät – Etätyöskentely, digitaaliset palvelut ja asiakastapaamiset, laitteiden energian kulutuksen reaaliaikainen seuranta ja hallinta, sähköiset materiaalit
- Kestävä liikkuminen – Sähköpyöräily ja lihaksilla liikkuminen ja liikuttaminen
- Luontoyhteyden vahvistaminen – Luontopalvelut ja luontopohjaiset menetelmät, ympäristötietoisuuden kasvattaminen, luontokokemusten mahdollistaminen, kestävien käytänteiden, luonnon monimuotoisuuden ja omavaraisuuden edistäminen.
Sosiaalinen vastuu.
- Jatkuva oppiminen – Oman osaamisen jatkuva kehittäminen, painottuen verkko- ja paikallisiin koulutuksiin
- Kestävät elämäntavat ja terveyden edistäminen – Ennaltaehkäisevä terveyden hoitaminen ja kestävien elämäntapojen edistäminen ovat kaiken palveluntarjoamisen ja palveluntarjoajan keskiössä. Ihmisten itsetuntemuksen, itsepystyvyyden ja elämänlaadun sekä yhteisöllisten identiteettien vahvistaminen.
- Turvallinen ja tarkoituksenmukainen lääkehoito – Kokonaisvaltainen lääkehoito ja lääkkeetön hoito sekä lääkehaittojen ennaltaehkäisy
- Yhteisöllinen osallistuminen – Osallistuminen paikallisiin yhteisöihin, keskustelufoorumeihin ja tapahtumiin, sekä aktiivinen panostaminen yhteisön hyvinvointiin vapaaehtoistyön (Mieli ry) kautta.
- Monimuotoisuus ja tasa-arvo – Palvelut ovat tarjolla ja saatavilla kaikille asiakkaille riippumatta esimerkiksi rodusta, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai toimintakyvystä.
- Eettisten käytäntöjen noudattaminen – Sitoutuminen eettisiin liiketoimintakäytäntöihin.
- Asiakaslähtöisyys – Tarjoamalla laadukkaita, luotettavia ja vastuullisia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden tarpeita ja odotuksia sekä tarjoamalla avointa ja rehellistä viestintää asiakkaille.
- Luotettavuus – Etiikka ohjaa toimintaa. Ohjausta näyttöön perustuvan tiedon ja pitkän asiakaskokemuksen pohjalta. Asiakastietojen käsittely turvallisesti.
Taloudellinen vastuu.
- Lääkekustannusten ja sairaudenhoitokustannusten vähentäminen ennaltaehkäisevin elämäntapatoimin
- Avoin hinnoittelu
- Selkeät maksuehdot – ja vaihtoehdot
- Referenssit ja asiakaspalautteet
- Kannattavuuteen tähtäävä liiketoiminta ja sen kehittäminen kestävästi
- Verojen maksaminen Suomeen
Lue lisää vastuullisuusajatuksiani UEF Jatkuvan oppimisen blogistani
Ovatko omat elämäntapasi kuinka kestävällä pohjalla? Selvitä hiilijalanjälkesi uudistetulla Sitran Elämäntapatestillä ja tee oma suunnitelmasi kestävään arkeen! Tästä testiin!