fbpx
Valikko Sulje

Hoitava metsä

Metsästä ja luonnosta hoivaa ja voimaa!

Itselleni metsä on päivittäinen tapa hengittää mieleen ja ajatuksiin tilaa, ladata ja tallettaa metsän vihreää voimaa koko keho täyteen. Luonnon hyvänolon hetkien tuntemukset ja mielenmaiseman voi kutsua esiin myös myöhemmin hoitamaan kun keho sitä kaipaa. Jos et pääse metsään, voi kotona ja toimistossa tuoda luonnon lähelle kuvien, äänien ja tuoksujen avulla. Tutkimuksin on osoitettu, että vain katselemalla luontokuvaa, jo muutamassa minuutissa verenpaine laskee, sydämen syke rauhoittuu ja stressihormonien eritys vähenee. Talvellakin voi kerätä asetelmia metsästä, kävyistä ja pudonneista oksista. Kesällä kerästyistä villiyrteistä tai vaikka koivunlehdistä saa ihanaa tuoksuvaa teetä (tai vaikka löylyvettä saunaan), joka vie sinut takaisin kesään.

Tässä muutamia vinkkejäni tietoisiin luontohetkiin:

  • Täytä keuhkot täyteen muutamaan kertaan raikasta ilmaa ja puhalla ulos. Nosta sitten sisäänhengityksellä kädet ylös ja laske uloshengityksellä alas. Uloshengityksellä voit puhallella arjen huolet pois ja sisäänhengityksellä ottaa metsää sisään.
  • Kasta kätesi aamukasteeseen, vesisateen jälkeen lehtiin tai pakkaslumeen ja pyyhi kasvosi luonnon vedellä. Aisti raikkautta ja tuoreutta käsissäsi ja kasvoillasi. Luonnonvesillä voi olla vaikka nuorentavia vaikutuksia, älä siis ylläty jos kasvosi tuntuvat sileämmiltä 🙂
  • Halaile puita, eikä haittaa jos joku näkee. Nuuhki rungon tuoksua, paina poskesi puuta vasten ja sulje silmät. Pyydä puilta viisautta ja tukea siihen mihin tarvitset ohjausta.
  • Makaile sammalmättäillä, jäkäläpedeillä ja lumihangella katsellen puiden latvoja ja pilvien kulkua, anna ajatusten mennä pilvien kanssa ja sinä vain katselet niitä.
  • Hakeudu korkealle, kallioille tai korkeiden kivien päälle ja anna katseesi siintää kauas, hengitä avaruudesta voimaa ja mieleen tilaa.
  • Koskettele kasveja, lehtiä, havuja, kiviä, sammalia, jäkäliä. Tutki niiden kaikkia yksityiskohtia, muotoja, tuoksuja, värejä ja vivahteita kuin et olisi koskaan nähnytkään niitä. Metsä on vaihtuva taidenäyttely ja voit ihastella, kuvittaa ja tallettaa tuntemuksia ja kaikkea kokemaasi mielesi varastoihin. Ota rauha metsästä mukaasi.
  • Ammenna luonnosta lempeyttä. Luonnon kauneus tulee virheistä ja rosoisuudesta. Voisitko tarkastella oman kehosi ja elämänkaaresi kauneutta luonnon monimuotoisuudesta ja rosoista käsin?

Muistathan, että tärkeintä kuitenkin on mennä metsään ilman agendaa – sillä mitä siellä tekee, ei ole niin suurta merkitystä. Metsäannoksen parantava vaikutus heikkenee, jos metsä­retkestä tulee suoritus.

Luonnon kokonaisvaltaiset vaikutukset hyvinvointiin on osoitettu moninaisin tutkimuksin. Jos sinua kiinnostaa tutustua tutkimuksiin, tässä on erinomainen linkki, jossa on listattu luonnon hyvinvointivaikutuksia käsitteleviä tutkimuksia.

Terveyttä ja hyvinvointia luonnosta kehoon ja mieleen myös villikasvien ja villiruuan kautta

Haluaisitko oppia lisää villikasveista ja miten luonnon antimista saa helposti ja käytännönläheisesti arkiruoan rikastajia? Samalla kehotietoisuus sekä luontoyhteys vahvistuu. Pääset verkkokursseilla aidosti kiinni hortoiluun: keräämisen perusteet, reseptejä, terveysvaikutukset, varoitukset, tunnistusohjeet, säilöntää ja paljon muuta. Järjestän myös ryhmille omia lähiluonnon villiyrttikävelyitä touko-kesäkuun aikana.

Jos haluat hyödyntää luontoa myös retkiruoka-aineksina, löydät bloginin Retkipaikasta: https://retkipaikka.fi/villiyrttien-edut-retkiruokana/ sekä videokirjastosta villiä retkiruokaa.

Videokirjastosta löydät lisää villikasveihin liittyviä videoita, muun muassa tässä videolla kerron villiyrttien terveyttä edistävistä vaikutuksista suolistohyvinvoinnin kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Kommentit näkyvät kaikille mukana oleville kurssilaisille